دستگاه دیمردار (کنترل سرعت) چیست؟

دستگاه دیمردار چیست؟

در پاسخ به این سوال که دستگاه دیمردار (کنترل سرعت) چیست؟ این قابلیت در دستگاه هایی است که به آن دستگاه دیمردار میگویند و آن این است که در این دستگاه ها با بیشتر فشار دادن کلید دستگاه بر سرعت آن افزود و با کم کردن فشار کلید از سرعت دستگاه کم کرد ودر برخی دستگاهها این قابلیت با کلید چرخشی بر روی کلید اصلی به صورت دستی نیز قابل تنظیم است.این قابلیت برای باز و بسته کردن پیچ ها و برای سوراخ کاری بر روی سطوح صیقلی و سرامیکی به کار می آید.

جهت کنترل ولتاژ ابزارهای برقی مانند دریل و پیچ گوشتی برقی ، فرز و بلوورهای صنعتی از وسیله ای به نام دیمر استفاده می شود. این وسیله قابلیت تغییر از کمترین ولتاژ تا بالا ترین ولتاژ منبع تغذیه را فراهم می کند.

وظیفه دیمر چیست؟

 در واقع دیمر در دستگاه وظیفه کنترل ولتاژ را به عهده دارد.

در اصل دیمر یک دستگاه الکترونیکی است که برای تنظیم نور خروجی لامپ های رشته ای و هالوژن طراحی شده است و لامپ های فلورسنت در وسایل مجهز به بالاست های مخصوص کاهش نور.

انواع دیمر

دیمر ها از انواع مختلفی برخوردارند از جمله : دیمرهای لمسی، مکانیکی و هوشمند و ... البته دیمرها انواع دیگری نیز دارند اما اصلی ترین آن ها سه موردی است که نام برده شد.

  • دیمر هوشمند

این دیمر از قیمت بالاتری نسبت به دو نوع دیگربرخوردار است و معمولا در خانه های هوشمند استفاده می شود.

  • دیمر مکانیکی

دیمرهای مکانیکی از ساده ترین انواع دیمر ها محسوب می شوند. اصطلاحا به وسیله یک پیچ تنظیم قابلیت کم و زیاد کردن ولتاژ را دارند.  کاربرد این نوع دیمر در لامپ های روشنایی بوده و به وسیله آن می توان به راحتی میزان روشنایی را کم یا زیاد کرد.

نصب این نوع دیمر های مکانیکی بسیار آسان بوده و نیازی به تغییر و دستکاری ندارد و به راحتی به سیستم قدیمی ساختمان اضافه می شود. کاربرد دیگر دیمرهای مکانیکی چرخشی در ابزارالات بوده و جهت تنظیم سرعت گردش موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال وجود یک کلید دیمردار بر روی ابزاری همانند فرز به تنظیم سرعت گردش تیغه دستگاه کمک می کند و با چرخش آن در درجه های متفاوت می توانید متناسب با نوع نیاز خود سرعت را کاهش یا افزایش دهید.

  • دیمر لمسی

مدل پیشرفته تر دیمرهای مکانیکی، دیمرهای لمسی هستند. این نوع دیمر به گونه ای عمل میکند که دستگاه ولتاژ را به صورت اتوماتیک تنظیم و تغییر می دهد.

نحوه کنترل سرعت با دیمر

وجود دیمر بر روی ابزارالاتی مانند پیچ گوشتی، فرز ها ، دریل و … باعث کنترل سرعت آن ها می شود. نحوه کار با دیمر و عملکرد آن به اینصورت است که هر چه فشار بیشتری به کلید وارد شود، سرعت بالا تر رفته و برعکس آن هرچه میزان فشار وارد شده را کمتر کنید، از سرعت کاسته خواهد شد.

این کنترل سرعت و تنظیم سرعت با استفاده از مقاومت الکتریکی صورت می گیرد؛ به این صورت که مقاومت الکتریکی به شکل متغیر عمل کرده و با کاهش آن سرعت به ولتاژ منبع تغذیه نزدیک شده و افزایش می یابد و در هنگام افزایش مقاومت الکتریکی ولتاژ نیز کمتر شده و در نهایت سرعت کاهش خواهد یافت.

انواع کلید دیمر در ابزارالات

کلید دیمر در ابزارالات الکتریکی از انواع مختلفی برخوردار است که عبارتند از کلید دیمردار و کلید کنترل سرعت گازی که وظیفه کنترل سرعت را در ابزارها به عهده دارند در ادامه به توضیح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

  • کلید دیمردار

کلید دیمر در ابزارالات قابلیت تنظیم و تغییر سرعت را دارد و با حرکت آن می توان به راحتی سرعت را به مقدار مورد نظر ثابت کرد. کلید دیمردار در ابزارالاتی مانند پیچ گوشتی، دریل، انواع اره و … استفاده می شود.

نوع دیگر کلید دیمر دار مدل الکترونیکی آن است که استفاده آن در ابزارالاتی مانند سنگ فرز، اره های عمودبر پیشرفته، فرز انگشتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کلید کنترل سرعت گازی

هنگامی که از یک ابزار برقی فاقد دیمر استفاده می کنید، با وصل شدن آن به منبع تغذیه دستگاه به بیشترین سرعت خود می رسد.

برای حل این مشکل در اکثر ابزارالات برقی که فاقد کلید دیمردار هستند از یک کلید کنترل سرعت گازی در نظر گرفته شده است ، این سیستم باعث شده تا با فشار آرام بر روی دکمه سرعت افزایش یابد و هرچه میزان فشار وارد شده کمتر شود، سرعت نیز کمتر شود.

کاربرد دیمر چیست ؟

  •  کنترل میزان روشنایی
  •  کنترل میزان ولتاژ
  • تغییر میزان سرعت گردش موتور الکتریکی
  • علاوه بر این کلید دیمرقابلیت تثبیت ولتاژ یا میزان سرعت دستگاه ‌ها را درحین کار برای افراد ایجاد می کند.

کاربرد دیمر در ابزار آلات

کنترل سرعت ابزارآلات با استفاده از دیمر

زمانی که دیمر روی ابزارآلاتی نظیر دریل ، فرز، پیچ گوشتی برقی و… استفاده می شود با بهره گیری از آن می توان سرعت این دستگاه ها را افزایش و یا کاهش داد همچنین می توان سرعت آن را کنترل کرد.

مزایای دستگاه دیمردار

  • کنترل دقیق قدرت و سرعت
  • آسان برای استفاده 

معایب دستگاه دیمردار

  • تنظیم سرعت نادرست
  • کنترل کمتر

کلام پایانی

فروشگاه اینترنتی وی آی پی ابزار تمام محصولات و ابزارآلات خود را از جمله اینورتر ها ، دریل ها ، مینی فرز و سایر ابزار آلات صنعتی را با گارانتی بلند مدت در بازار عرضه کرده و شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت وی آی پی ابزارمحصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

همچنین اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه که مینی فرز دیمردار چیست نیاز داشتید می توانید با مشاوران وی آی پی ابزار تماس حاصل نمایید و سوالات خود را بپرسید.

چنانچه به اطلاعات بیشتری در خصوص این که دستگاه دیمردار (کنترل سرعت) چیست؟ می توانید اینجا کلیک نمایید.

تماس با ما

تلفن : 02166347589 -02166344825

پست الکترونیک:info@vipabzar.com

تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه شهید میرزایی پلاک 30 پاساژ محسن طبقه سوم واحد 60 (امکان خریدحضوری کالاوجودندارد)

  • نماد ساماندهی
  • logo-samandehi
جدیدترین های Vipabzar در نرم افزار موبایل نسخه اندروید 

دانلود نسخه اندروید

دانلود نسخه آیفون

تمامی حقوق محفوظ می باشد