دانستنی های گریس پمپ


گریس پمپ بادی چیست و مناسب استفاده در چه صنایعی است؟

گریس پمپ بادی با پیشرفت تکنولوژی و توسعه روز افزون ماشین آلات صنعتی یک ابزار مهم برای نگهداری و رسیدگی به این تجهیزات به شمار میرود. گریس یک ماده جادویی با قابلیت های فراوان است که در صنعت بسیار نام آشنا و محبوب میباشد. خواص گریس موجب افزایش مصرف و محبوبیت آن در بین صنعتگران شده است به طوری که میتوانید در اکثر تعمیرگاه انواع اتومبیل نظیر ماشین سبک، سنگین و اتوبوس، ماشین آلات راه و شهرسازی و حتی کارخانه جات صنعتی این ماده را مشاهده کنید و توانسته خود را به عنوان یک ماده روانکاری عالی اثبات کند. البته استفاده از گریس و فرآینده تزریق آن نیز نیازمند رعایت اصول خاصی است که یک گریس پمپ بادی تمامی این شرایط برای شما فراهم میکند.

در ادامه قصد داریم به معرفی کامل گریس پمپ بادی بپردازیم تا شما بتوانید به راحتی در عرض چند دقیقه تمامی اطلاعات مورد نیاز و تخصصی را دریافت کنید. در مقاله زیر علاوه بر آشنایی کامل با انواع گریس پمپ بادی و کاربرد های آن، از نحوه کار و لوازم جانبی مورد نیازش نیز اطلاع می یابید تا بتوانید با آگاهی کامل برای خرید آن اقدام کنید. همچنین قابل توجه است که مقالات ارائه شده توسط فروشگاه ابزار بادی ایرپاور حاوی اطلاعات تخصصی و منحصر به فردی است که به دست کارشناسان فنی این مجموعه گردآوری و تدوین گشته تا بتواند باعث افزایش سطح علمی و فنی شما شود.

 

 

 

گریس پمپ بادی چیست و چه نقشی در صنایع مختلف دارد؟


گریس پمپ بادی
که در زبان انگلیسی به Air Grease Injector معروف است، همانطور که از نامش پیداست یک انژکتور برای گریس میباشد که با نیروی باد کار میکند. یک گریس پمپ بادی دقیقا مانند یک انژکتور کار میکند و میتواند فشار باد کم را از ورودی دریافت کند و با چند برابر تقویت کردن آن را با گریس ترکیب و برای تزریق آماده کند. گریس پمپ بادی یک سیستم است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و هرکدام دارای وظایف مختلفی هستند.

 

 

گریس پمپ بادی یک ابزار ایده آل برای تزریق گریس میباشد و در میان صنعتگران بسیار محبوب است زیرا فرآیند تزریق گریس را وارد فاز جدیدی کرده تا هرکسی بتواند در کمترین زمان بهترین کارایی را داشته باشد. در گذشته که گریس کاری با دست انجام میشد مشکلات متعددی برای اپراتور به وجود می آمد و در انتها نیز بعضی از قسمت های مهم تحت پوشش قرار نمیگرفتند.

 

 

اما با ظهور گریس پمپ پنوماتیک فرآیند گریس زنی از یک کار زمان بر و طولانی به یک کار پرسرعت و جذاب بدل شده و نسبت به گذشته نیاز به تخصص ویژه ای ندارد. پیشرفت تکنولوژی موجب شده است تا تمامی مراحل تزریق گریس به صورت اتوماتیک انجام شود و کاربر فقط آن را هدایت کند.

 

 

کاربرد گریس پمپ بادی چیست و ماده گریس چه خواصی دارد؟

حال پس از معرفی کامل گریس پمپ و آشنایی اولیه با آن بهتر است به سراغ کاربرد های فراوان این دستگاه برویم و علت اصلی محبوبیت و مصرف بالای آن را جویا شویم. البته پیش از آشنایی با کاربرد های یک گریس پمپ بادی، اگر با خواص گریس و قابلیت های آن آشنا شوید خود به خود متوجه طیف وسیع کاربرد های گریس پمپ بادی میشوید که ممکن است در مقاله نیز اشاره ای به آنها نشده باشد.

 

 

گریس که در اصطلاح عامیانه به آن گیریس گفته میشود یک ماده نیمه جامد یا جامد است که دارای 9 گرید مختلف با مشخصات گوناگون میباشد و هرکدام دارای مواد تشکیل دهنده متفاوتی هستند. گریس یک روانساز است و به صورت تخصصی برای روان کاری به کار میرود. با شنیدن نام روان کاری و روان سازی ممکن است ابتدا تصویر روغن یا وایسکازین در ذهن شما جاری شما اما در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا گریس توانسته در صنعت از روغن نقش بهتری را ایفا کند و تفاوت این دو در چیست.

 

 

گریس با توجه به خاصیت چسبندگی و حالت نیمه جامدی که دارد منعطف پذیر است اما جاری نیست و میتواند به راحتی به قطعه در حال حرکت بچسبد که دقیقا برخلاف روغن میباشد. گریس با یکبار استفاده میتواند مدت زمان بیشتری یک قطعه مکانیکی را روان نگه دارد و از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه است. علاوه بر روان کاری از گریس برای آب بندی جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و مقابله با زنگ زدگی نیز استفاده میشود که بر مزیت های آن می افزاید. و باید توجه داشته باشید که گریس تنها به عنوان روانکار مورد استفاده قرار میگیرد و وظیفه پاک کردن و انتقال حرارت را انجام نمیدهد. 

 

 

 در ادامه میخواهیم به برخی از مهمترین موارد مصرف گریس و کاربرد گریس پمپ بادی اشاره کنیم:

گریس کاری خودرو

یکی از مهمترین مصارف گریس پمپ بادی میباشد. جعبه دنده، دیفرانسیل، درب، موتور، کاسه نمد، ترمز و جعبه فرمان از مهمترین بخش هایی هستند که با استفاده از گریس پمپ بادی گریس کاری میشوند. حتی در بسیاری از قطعات متحرک خودرو پورت های تزریق گریس یا گریس خور تعبیه شده است تا بتوانید به راحتی آن ها را گریس زنی کنید.

 

 

گریس کاری بلبرینگ و یاتاقان

بلبرینگ و یاتاقان نیز از جمله پر مصرف ترین قطعات مکانیکی میباشند که میتوانید از گریس پمپ بادی برای روان کاری آن ها استفاده کنید. عمر یک بلرینگ وابسته به نگهداری از آن میباشد و روانکاری مهمترین قدم برای نگهداری صحیح از بلرینگ است. برای تزریق درست و اصولی گریس و نفوذ گریس به تمامی قسمت ها یک گریس پمپ بادی میتواند بسیار کارساز باشد و بهره گیری از نیروی باد گریس را به تمامی نقاط مورد نظر تزریق کند.

 

 

گریس کاری چرخ دنده

چرخ دنده های درگیر و در حال چرخش تصویر آشنایی از هر کارخانه صنعتی است که در ذهن ما جای گرفته است. تجهیزات و ماشین آلات بسیاری در خطوط تولید و مونتاژ کارخانه ها حضور دارند که برای حرکت و فعالیت از صدها چرخ دنده تشکیل شده اند. چرخ دنده ها به دلیل اینکه دائما با یکدیگر در حال تماس و درگیری میباشند در صورتی که روانکاری نشوند، به سرعت در اثر اصطکاک و سایش از بین میروند. یک اپراتور میتواند با استفاده از گریس پمپ بادی به راحتی به نقاط دشوار و محدود دسترسی داشته باشد و فرآیند تزریق گریس را در کمترین زمان ممکن ولی با بهترین حالت انجام دهد.

 

 

گریس کاری سیم بکسل

سیم بکسل از فولاد ساخته شده است و دارای تعداد قابل توجهی رشته های نازک و سخت میباشد. سیم بکسل که در موارد بسیاری نظیر آسانسور حول قرقره قرار میگیرد، سایش و اصطکاک رشته هایش روی یکدیگر موجب آسیب میشود و در گاهی اوقات میتواند خطر آفرین باشد. از گریس پمپ بادی برای روان کاری و جلوگیری از زنگ زدن سیم بکسل ها استفاده میشود و در افزایش سرعت گریس کاری سیم بکسل بسیار موثر است.

 

 

انواع گریس پمپ با بررسی و مقایسه مزایا و معایب

 

گریس پمپ بادی

گریس پمپ بادی همان گونه که از نامش پیداست با نیروی باد کار میکند و به آن گریس پمپ پنوماتیک نیز گفته میشود. گریس پمپ های بادی دارای انواع مختلف با کاربرد های متفاوت هستند و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرند. گریس پمپ های بادی با مشخصات مختلفی تولید میشوند و به دسته بندی های گریس پمپ بادی، گریس پمپ بادی سطلی، گریس پمپ بادی بشکه ای و گریس پمپ بادی دستی تقسیم بندی میشوند.

 

 

تمامی گریس پمپ های بادی نیازمند کمپرسور هوا هستند و میتوانند با تقویت فشار باد، گریس را از داخل مخزن به نقطه مورد نظر منتقل کنند. گریس پمپ بادی دارای بیشترین ظرفیت مخزن گریس میباشد و برخی مدل هایش میتوانند تا 50 لیتر گریس را نگهداری کنند. در صنایع و حوزه هایی که حجم گریس کاری سنگین باشد و زمان زیادی باید برای گریس کاری صرف شود بهترین گزینه یک گریس پمپ بادی است. زیرا گریس پمپ بادی از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هرکدام نقش و کاربرد گوناگونی دارند. برای مثال آخرین بخش یک گریس پمپ بادی گان یا کلت گریس پمپ میباشد که برای تزریق گریس به نقطه مورد نظر به کار میرود و از وزن کمی برخوردار است که از خسته شدن اپراتور جلوگیری میکند و میتواند مدت زمان طولانی را صرف گریس کاری و گریس زنی کند.

 

گریس پمپ دستی

یک گریس پمپ دستی میتواند بدون نیاز به فشار باد فعالیت کند. در مواقعی که شرایط استفاده از هیچکدام از گریس پمپ های بادی، برقی و شارژی فراهم نباشد میتوانید از گریس پمپ دستی استفاده کنید که هیچ محدودیتی ندارد و تنها با یک دسته اهرمی میتواند گریس را پمپاژ کند.

 

 

 البته کار طولانی مدت و حجیم با گریس پمپ دستی منجر به خستگی و کاهش راندمان میگردد. گریس پمپ دستی نیز دارای دو مدل گریس پمپ دستی با مخزن 600 سی سی و گریس پمپ سطلی با مخزن های 12 تا 50 لیتری میباشد.

 

 

گریس پمپ برقی

گریس پمپ الکتریکی که به آن گریس پمپ اتوماتیک نیز گفته میشود حرفه ای ترین مدل گریس پمپ میباشد و بیشتر مصارف صنعتی دارد. قیمت گریس پمپ برقی از سایر گریس پمپ ها بیشتر است و به دلیل تکنولوژی های پیشرفته تقسیم موادش تنها شرکت های بزرگی نظیر لینکولن، گراکو، دراپسا و SKF آنها را تولید میکنند. در کارخانه جات صنعتی که چندین لاین مونتاژ و تولید در حال فعالیت هستند، میتوانید از گریس پمپ برقی استفاده کنید. زیرا دارای چندین خروجی هستند و میتوانید با استفاده از واحد کنترل تعیین کنید که هرکدام از خروجی ها چه مقدار گریس را تزریق نمایند.

 

 

گریس پمپ برقی با مخزن های 2 تا 30 لیتری تولید میشوند و عمدتا دارای مخزن های شیشه ای هستند تا اپراتور همواره از حجم گریس موجود در مخزن مطلع باشد. همچنین بعضی از دستگاه های صنعتی سنگین نظیر توربین ها که دارای قطعات متحرک بزرگی هستند و بدون توقف، تمام وقت در حال فعالیت میباشند به اپراتور فرصت توقف و گریس گاری را نمی دهند و میبایست با شیر های مخصوص و ابزار مرتبط به گریس پمپ اتوماتیک برقی متصل شوند. گریس پمپ برقی میتواند برنامه ریزی شود تا در زمان های متفاوت گریس را طی سیکل های مختلف تزریق کند.

 

 

گریس پمپ شارژی

گریس پمپ های شارژی از ابعاد کوچکی برخوردار هستند و مانند گریس پمپ دستی پرتابل میباشند. حمل و نقل یک گریس پمپ شارژی آسان است و میتواند در ارتفاع یا مناطق دشوار مورد استفاده قرار بگیرد. گریس پمپ شارژی بدون سیم است و تغذیه خود را از باطری تامین میکند و به همین دلیل تسلط کاربر را افزایش میدهد و میتواند بدون محدودیت مورد استفاده قرار بگیرد. ظرفیت مخزن گریس در یک گریس پمپ شارژی محدود میباشد و بیشتر برای مصارفی نظیر تعمیرگاه های ماشین سبک و سنگین و ماشین آلات کشاورزی و راه شهرسازی نظیر لودر و بولدوزر مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب گریس پمپ های شارژی دارای شلنگ منعطف با سری مخصوص برای اتصال به پورت تزریق گریس یا همان گریس خور هستند که از هدر رفتن گریس جلوگیری میکند.

 

 

طرز کار گریس پمپ بادی

همانگونه که پیش تر توضیح دادیم یک گریس پمپ بادی از اجزای مختلفی تشکیل شده است و هرکدام باید نقش خود را به خوبی انجام دهند تا بتوانید فرآیند گریس کاری را به شکل صحیح انجام دهید. از آنجا که گریس پمپ بادی نیز خود دسته بندی های مختلفی دارد ابتدا میبایست با انواع آنها آشنا شوید و سپس از نحوه کار هر کدام آگاهی یابید.

 

گریس پمپ بادی

گریس پمپ بادی دارای مخزن کوچکی با حجم 600 میلی لیتر به شکل لوله است و از ابعاد کوچکی تشکیل شده است. برای کار با گیس پمپ بادی میبایست فنر انتهای مخزن را انتهای بکشید تا بتوانید مخزن را از گریس پر کنید، سپس باید گریس پمپ بادی را تحت فشار باد قرار دارد. یک گریس پمپ بادی دارای ورودی باد (عمدتا با سایز 1/4 اینچ) میباشد که برای اتصال به کمپرسور هوا تعبیه شده است.  پس از اتصال گیریس پمپ بادی به کمپرسور هوای فشرده (با تنظیم فشار باد روی نقطه مجاز) باید فنر را تا حد امکان آزاد کنید تا گریس را تحت فشار قرار دهد. حال همه چیز آماده است تا اپراتور با فشردن ماشه گریس را تزریق کنید.

 

 

گریس پمپ بادی دستی

این دسته از گریس پمپ نیز همانند گریس پمپ بادی از مخزن 600 سی سی بهره مند است و نحوه کار آنها نیز مانند گریس پمپ بادی است. گریس پمپ بادی دستی همانگونه که از نامش پیداست علاوه بر فشار باد میتواند با اهرم مخصوص به صورت دستی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

گریس پمپ بادی سطلی

گریس پمپ های بادی سطلی کامل ترین نوع گریس پمپ بادی میباشند و به صورت یک پکیج کامل در اختیار مصرف کننده قرار میگیرند. گریس پمپ بادی سطلی با مخزن های 15 تا 50 لیتری تولید میشود و برای مصارف سنگین با حجم گریس کاری بالا مناسب میباشد. گریس پمپ بادی دارای پمپ تقویت فشار باد میباشد و با اتصال فشار باد به پمپ آن را تا چند ده برابر تقویت میکند و با استفاده از یک صفحه لاستیکی به نام فالوور پلیت، گریس موجود داخل مخزن را تحت فشار قرار میدهد و به وسیله شلنگ مخصوص گریس را به تفنگ یا کلت گریس پمپ منتقل میکند. گریس پمپ های بادی دارای ابعاد و وزن بزرگتری نسبت به سایر گریس پمپ های بادی هستند و اغلب آنها دارای چرخ و دستگیره برای حمل و نقل آسان میباشند.

 

 

گریس پمپ بادی بشکه ای

گریس پمپ های بشکه ای بدون مخزن هستند و مستقیما داخل بشکه های 180 و 220 لیتری گریس تولید شده در کارخانه جات قرار میگیرند. گریس پمپ بادی بشکه کش با استفاده از پمپ گریس خود، فشار هوا را تقویت میکند و با استفاده از نیروی مکش یا صفحه فالور پلیت گریس را به کلت گریس پمپ منتقل میکند. در کارخانه جات صنعتی که دارای تجهیزات و ماشین آلات متعددی هستند و حجم گریس زنی در آنها گسترده میباشد میبایست از گریس پمپ بادی بشکه ای استفاده کرد. برخی از گریس پمپ های بادی بشکه ای تنها دارای پمپ گریس و لوله میباشند اما مدل های حرفه ای تر آن با صفحه لاستیکی و چرخ و پایه تولید میشوند که باعث افزایش راندمان و سهولت کار میگردد.

 

 

لوازم جانبی گریس پمپ بادی شامل چه قطعاتی است؟

 

پمپ گریس پمپ بادی

گریس یک ماده جامد و نیمه جامد است که با فشار باد معمولی نمیتوان آن را به راحتی منتقل کرد. هر پمپ گریس دارای پارامتری به نام نسبت فشار است و یک نسبت ریاضی میباشد که بیانگر قدرت و توانایی یک پمپ گریس است. نسبت فشار به صورت 40:1 یا 50:1 بیان میشود و به صورت ساده بیان میکند که اگر شما بادی با فشار 6 بار را به ورودی متصل کنید، پمپ میتواند آن را با چهل برابر تقویت تبدیل به بادی با فشار 240 بار کند تا بتواند به راحتی گریس را تحت فشار قرار دهد. از پمپ گریس در گریس پمپ های بادی سطلی و بشکه ای استفاده میشود.

 

 

مخزن گریس پمپ بادی

محفظه نگهداری گریس پمپ میبایست کاملا وکیوم شده و بدون نشتی باشد تا گریس موجود در مخزن بتواند تحت فشار باد حرکت کند. مخزن های گریس پمپ بادی و دستی دارای ظرفیت کمتری حدود 600 میلی لیتر هستند و شکل لوله ای دارند. مخزن گریس پمپ بادی سطلی نیز همانطور که از نامشان پیداست از مخزن های سطلی شکل استفاده میکنند که با ظرفیت های مختلفی ساخته میشوند.

 

 

صفحه فالور پلیت و فنر گریس پمپ بادی

در گریس پمپ های بادی سطلی و برخی از مدل های گریس پمپ بادی بشکه ای برای تحت فشار قرار دادن گریس موجود داخل مخزن از یک صفحه لاستیکی دایره ای شکل استفاده میشود که به آن فالور پلیت گفته میشود. فالور پلیت زیر فنر تعبیه میشود که خود تحت فشار پمپ گریس میباشد.

 

 

 

شلنگ گریس پمپ بادی

شلنگی که برای گریس پمپ بادی مورد استفاده قرار میگیرد با شلنگ باد معمولی متفاوت است. شلنگ گریس پمپ بادی باید فشار قوی باشد و بتواند تا چند صد BAR فشار باد را تحمل کند، بر خلاف شلنگ های معمولی که برای فشار 6 BAR ساخته میشوند. طول شلنگ گریس پمپ بادی بین 4 الی 4.5 متر میباشد تا اپراتور بتواند تسلط خوبی هنگام گریس کاری داشته باشد.

 

 

کلت گریس پمپ بادی

برای پاشش و تزریق گریس در گریس پمپ های بادی و سطلی میبایست از کلت گریس پمپ استفاده کنید. کلت گریس پمپ از جنس فلزی است و دارای اهرم فشاری میباشد که میتواند با شلنگ مخصوص به گریس پمپ بادی متصل شود.

 

 

فیلتر رگلاتور گریس پمپ بادی

فشار باد خروجی از کمپرسور هوا دارای نوسان میباشد و ممکن است به دستگاه آسیب برساند، این درحالی است که هر گریس پمپ بادی دارای محدوده معین از فشار باد قابل تحمل میباشد و اگر فشار باد از این مقدار تجاوز کند تمامی بخش های یک گریس پمپ بادی دچار اختلال میشوند. به همین دلیل یک رگلاتور تنظیم فشار باد با گیج نشان گر فشار باد لحظه ای، در ورودی گریس پمپ های بادی سطلی و بشکه ای قرار میگیرد. البته هوای در حال جریان قبل از تنظیم شدن ابتدا توسط یک فیلتر، رطوبت گیری میشود تا از زنگ زدن و اکسیداسیون قطعات داخلی پمپ گریس جلوگیری شود.

 

 

تبدیل لقلقه ای کلت گریس پمپ بادی

از آنجا که ممکن است اپراتور، کلت گریس پمپ را در شرایط متفاوت و با زوایای مختلفی در دست بگیرد و از آن استفاده کند میبایست از تبدیل های لقلقه ای استفاده کرد تا از پیچ خوردن و گره خوردن شلنگ جلوگیری شود. تبدیل لقلقه ای میتواند در هر جهت 360 درجه دوران کند و به همین دلیل محدودیتی برای کاربر باقی نمیگذارد.

 

 

سری گریس خور گریس پمپ بادی

گریس پمپ بادی برای قطعات مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که هرکدام دارای ابعاد و شکل های گوناگونی هستند. شما میتوانید با استفاده از سری های مخصوص که به کلت گریس پمپ متصل میشوند نوع تزریق گریس را تنظیم نمایید.

 

 

چرخ و دستگیره گریس پمپ بادی

گریس پمپ های بادی سنگین نظیر گریس پمپ بادی سطلی و بشکه ای که دارای ابعاد بزرگ و وزن بالایی هستند، حمل و نقل آنها بدون چرخ و دستگیره دشوار است لذا اغلب آنها به تعدادی چرخ و یک دستگیره مجهز میشوند تا بتوانید به راحتی آن ها را به نزدیک ترین نقطه به محل گریس کاری منتقل کنید.

تماس با ما

تلفن : 02166347589 -02166344825

پست الکترونیک:info@vipabzar.com

تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه شهید میرزایی پلاک 30 پاساژ محسن طبقه سوم واحد 60 (امکان خریدحضوری کالاوجودندارد)

  • نماد ساماندهی
  • logo-samandehi
جدیدترین های Vipabzar در نرم افزار موبایل نسخه اندروید 

دانلود نسخه اندروید

دانلود نسخه آیفون

تمامی حقوق محفوظ می باشد