کلاس لیزر چیست؟

واژه لیزر (به انگلیسیLaser) که مخفف کلمات «Light amplification by stimulated emission of radiation»

به معنی «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» است.

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع‌کننده یا فعال کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند می توانید اطلاعات بیشتری را در خصوص لیزر و کلاس های آن در مقاله راهنمای خرید متر لیزری مطالعه نمایید.


لیزرهای کلاس یک(I)

توان خروجی به قدری کم است که ذاتا ایمن است. این لیزرها، لیزر آزاد هم خوانده می شوند و تابش پرتويی که منجر به خطر شود ندارند.

لیزر کلاس دو(II)

چنین لیزرهایی در قسمت مرئی بینایی کار می‌کنند و توان خروجی آن 1 میلی وات است. چنین لیزرهایی ذاتا ایمن نیستند. اما خطرات را می‌توان با مراحل نسبتا ساده‌ای کنترل نمود. در اين دسته ليزرها چشم بطور طبيعی قدرت حفاظت از خويش را دارد و بطور ناخودآگاه مسير خود را از مقابل برخورد پرتو منحرف می کند. اين حفاظت را حتی با يک پلک زدن ساده هم می تواند انجام بدهد. فقط زمانی استفاده از اين ليزرها خطرناک است که بطور مستقيم برای يک بازه زمانی (و نه به صورت لحظه ای) مشاهده شود.

لیزر کلاس سه(III)

از دو کلاس a و b تشکیل شده اند. نگاه کردن مستقیم به آنها زیانبار است و باید از آن پرهیز شود. بازتابهای مستقیم ممکن است خطرناک باشد. اما بازتابهای پخش شده عموما خطرناک نیستند. در هیچ شرایطی باریکه نور بوسیله تجهیزات نوری نباید دیده شود. کنترل بیشتر و دقیقتر در اندازه‌ گیریها ضروری است. لیزرهای کلاس b از کلاس a خطرناک‌تر هستند. خطر بروز جراحت در این لیزرها پایین است.

لیزر کلاس چهار(IV)

نه تنها مشاهده مستقیم باریکه ، بازتابهای مستقیم آن خطرناک است در بعضی از شرایط مشاهده بازتابهای پخش شده نیز برای چشم مضر است. به علاوه احتمال خطر برای پوست ، در اثر تابش مستقیم لیزر و بازتابهای غیر مستقیم مرتبه اول نیز وجود دارد. باریکه چنین لیزرهایی قادر به ایجاد اشتعال است. استفاده از لیزرهای کلاس 4 احتیاج به احتیاط بسیار زیاد برای ایمنی هم برای کاربر و هم برای پرسنل دیگر دارد.

در ادامه کلاسهای لیزر به صورت تفضیلی شرح داده شده‌اند

کلاس لیزر     میزان آسیب زایی
1کاملا بی خطر
1Mبی خطر مگر در هنگام استفاده با عدسی و لنز بزرگنما
2لیزرهای قابل رویت، نباید بیشتر از 25 میلی ثانیه در معرض چشم قرار بگیرند
2Mلیزرهای قابل رویت، نباید بیشتر از 25 میلی ثانیه در معرض قرار بگیرند. در هنگام استفاده با عدسی و لنز بزرگنما نباید در معرض جشم باشند
3Rکم خطر و با ریسک کم، نباید در معرض دید مستقیم قرار بگیرند
3Bخطرزا وقتی که در معرض چشم قرار می گیرد. این لیزرها نباید به صورت مستقیم در معرض چشم قرار بگیرند اما نگاه غیرمستقیم خطرزا نیست
4خطرناکترین لیزرها، امکان سوزاندن پوست و نابینایی. به صورت غیرمستقیم هم نباید در معرض چشم باشند

منظور از تابش غیرمستقیم، تابش نور لیزر به سطحی مثل دیوار یا کاغذ است

تماس با ما

تلفن : 02166347589 -02166344825

پست الکترونیک:info@vipabzar.com

تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه شهید میرزایی پلاک 30 پاساژ محسن طبقه سوم واحد 60 (امکان خریدحضوری کالاوجودندارد)

  • نماد ساماندهی
  • logo-samandehi
جدیدترین های Vipabzar در نرم افزار موبایل نسخه اندروید 

دانلود نسخه اندروید

دانلود نسخه آیفون

تمامی حقوق محفوظ می باشد